Een groot aantal studenten kan niet goed overweg met hun scriptiebegeleider. Dit heeft grote gevolgen voor de scriptie! Het opleveren van de scriptie vertraagd, het eindcijfer is een stuk lager en het hele proces is een worsteling voor de student.

Problemen die vaak voorkomen bij de begeleiding zijn:

  • student wordt teveel in het diepe gegooid
  • begeleider geeft onduidelijke en soms tegenstrijdige feedback
  • reacties van begeleider laten lang op zich wachten

Wat kun je doen om een goede band met je begeleider op te bouwen?

Ten eerste kun je je eigen begeleider van te voren zelf uitkiezen. Met welke docent heb je een klik? Met wie zit je op één lijn? De samenwerking zal een stuk soepeler lopen als je begeleider en jij een klik hebben. Je begrijpt elkaar bijvoorbeeld sneller en beter. We zijn allemaal mensen en met de ene persoon kun je net iets beter overweg dan de andere. Dat is helemaal niet erg, maar probeer er wel op te anticiperen.

Daarnaast kun vertrouwen creëren door je afspraken altijd na te komen. Dit zorgt voor een duidelijke verstandhouding. En vergroot de kans dat je begeleider de afspraken óók nakomt. Dus als je afspreekt om op een bepaalde datum iets op te leveren, doe dat dan altijd! Mocht er onverhoopt iets tussenkomen laat dan ruim van te voren weten dat je de datum graag wilt verzetten. Blijf tijdig communiceren.

Een andere manier om een goede samenwerking te bevorderen is om álle feedback die je krijgt te verwerken. Vaak krijg je veel feedback en is het vlug gebeurd dat je dingen vergeet mee te nemen. Lees voordat je je stuk inlevert de feedback nog eens door. Heb je alle feedbackpunten verwerkt? Zo niet, doe het dan alsnog of benoem dat je iets niet hebt verwerkt, omdat je daar bijvoorbeeld nog vragen over hebt of dat je dat de volgende keer doet. Niets is zo vervelend voor een begeleider als de moeite is gedaan om nauwkeurig feedback te geven en degene merkt dat er niks mee wordt gedaan.

Mocht de feedback niet helder voor je zijn. Stel dan verdiepende vragen. Neem niet alle feedback meteen aan, maar vraag door. Hoe duidelijker je weet wat de begeleider bedoelt, hoe beter je de feedback kunt verwerken. Liever een vraag teveel dan te weinig.

Werkt de samenwerking met je begeleider echt niet? Probeer dan een gesprek aan te gaan met de begeleider. Vraag hoe jullie de samenwerking kunnen verbeteren. Wellicht komen er voor beide kanten kleine dingetjes naar boven die jullie gemakkelijk kunnen veranderen. Mocht dit alles niks opleveren dan is het goed om je probleem voor te leggen aan een andere docent. Benoem in zo’n gesprek niet alleen wat de begeleider ‘fout’ doet, maar benoem ook je eigen gedrag dat eventueel bij heeft kunnen dragen aan de moeizame samenwerking.

Een fijne samenwerking met je begeleider is goud waard en vaak is er altijd een manier te vinden om dit te hebben!


Gratis Masterclass

- Schrijf snel en eenvoudig een onderzoeksvoorstel -

De Masterclass neemt je stap voor stap mee door het onderzoeksvoorstel, zodat je het eenvoudig zelf kunt opstellen (of bijschaven).

In de live masterclass krijg je ook tips en tricks om sneller tot de kern van het probleem te komen en goede hoofd- en deelvragen te maken. Daarnaast is er ruimte voor het stellen van vragen over jouw eigen onderzoek. De masterclass is kosteloos en duurt 1,5 uur.

Na de masterclass kun je grote stappen zetten met het onderzoeksvoorstel!

Reviews
  • “Erg goed! Leuke persoonlijke tips. Mariken stond open voor vragen en bracht de informatie op een leuke manier.”
  • “Mariken is gemotiveerd in wat ze doet en brengt daarmee positiviteit.”
  • "Helder, overtuigend en verstand van zaken.”

Hoe zorg je voor een goede samenwerking met je scriptiebegeleider?
Getagd op:        

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *