Door inzicht te krijgen in je eigen communicatiestijl en die van anderen kun je prettiger en effectiever samenwerken met anderen. Iedereen heeft een bepaalde ‘voorkeursstijl’. Daardoor klikt het met de één gemakkelijker dan met de ander. Het is heel waardevol om mensen op de voor hén beste manier aan te kunnen spreken; zowel privé als zakelijk.

Er bestaan verschillende modellen om de communicatiestijlen van mensen te typeren. Velen zijn gebaseerd op de persoonlijkheidstypologie van de Zwitserse psycholoog Carl Jung. In zijn boek Psychologische typen uit 1921 werkte hij vier basistypen van de menselijke persoonlijkheid uit.

Twee bekende methoden die voortborduren op Jung zijn DISC en Discovery Insights. Hieronder zal ik deze methoden kort toelichten, zodat je ze kunt gaan gebruiken in je dagelijkse communicatie met mensen.

DISC

Eind jaren twintig ontwikkelde de Amerikaanse psycholoog Dr. William Moulton Marston het DISC model. DISC maakt het onderscheid tussen denken, voelen, introvert en extravert.

  • Denkers beslissen op basis van hun ratio.
  • Voelers beslissen op basis van hun emotie.
  • Introverte mensen richten hun energie op hun innerlijke wereld.
  • Extraverte mensen richten hun energie op de buitenwereld.

DISC bestaat uit 4 verschillende hoofdstijlen (D, I, S, en C) en is krachtig door zijn eenvoud:

  • Dominant: extraverte denkers; doelgericht, direct, daadkrachtig, gedreven, prestatiegericht, neemt leiding, actief, sturend.
  • Interactief: extraverte voelers; vernieuwend, enthousiast, optimistisch, prater, impulsief, flexibel, creatief.
  • Stabiel: introverte voelers; stabiel, zorgend, betrokken, idealisme, vriendelijk, ondersteunend, teamplayer, harmonieus.
  • Consciëntieus: introverte denkers; observator, correct, structuur, behoudend, rationeel, analytisch, afwachtend, precies.

 

Discovery Insights

Een andere methode die voortborduurt op Jung is Discovery Insights. Deze methode hanteert ook de vier genoemde kleuren. Echter breidt Discovery Insights het model uit met 4 extra kleuren, deze vallen precies tussen de hoofdkleuren:

  • Hervormer: intro/extroverte denker; vastberaden, gedisciplineerd
  • Motivator: extroverte denker/voeler; enthousiast, positivo
  • Bemiddelaar: intro/extroverte voeler; helpt anderen, flexibel
  • Coördinator: introverte voeler/denker; planner, organiserend 

Positieve en de negatieve eigenschappen

Hieronder volgt nog een leuk overzicht van de positieve en de negatieve eigenschappen van de vier hoofdkleuren. Op een slechte dag kun je zelf of een collega heel anders uit de hoek komen.

Bij welke kleur staan de meeste eigenschappen die jij in jezelf herkent?


Gratis Masterclass

- Schrijf snel en eenvoudig een onderzoeksvoorstel - De Masterclass neemt je stap voor stap mee door het onderzoeksvoorstel, zodat je het eenvoudig zelf kunt opstellen (of bijschaven). In de masterclass krijg je ook tips en tricks om sneller tot de kern van het probleem te komen en goede hoofd- en deelvragen te maken. Daarnaast is er ruimte voor het stellen van vragen over jouw eigen onderzoek. De masterclass is kosteloos en duurt 1 uur.Na de masterclass kun je grote stappen zetten met het onderzoeksvoorstel!Reviews
  • “Erg goed! Leuke persoonlijke tips. Mariken stond open voor vragen en bracht de informatie op een leuke manier.”
  • “Mariken is gemotiveerd in wat ze doet en brengt daarmee positiviteit.”
  • "Helder, overtuigend en verstand van zaken.”

Wat is jouw communicatiestijl?
Getagd op:    

Eén gedachte over “Wat is jouw communicatiestijl?

  • 29/12/2017 om 11:49
    Permalink

    Voetnoot: Je bent natuurlijk niet maar 1 kleur. Je kunt op ieder moment van kleur verschieten. Maar de meeste mensen hebben één of meer voorkeurskleuren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *