Door inzicht te krijgen in je eigen communicatiestijl en die van anderen kun je prettiger en effectiever samenwerken met anderen. Iedereen heeft een bepaalde ‘voorkeursstijl’. Daardoor klikt het met de één gemakkelijker dan met de ander. Het is heel waardevol om mensen op de voor hén beste manier aan te kunnen spreken; zowel privé als zakelijk.
Er bestaan verschillende modellen om de communicatiestijlen van mensen te typeren. Velen zijn gebaseerd op de persoonlijkheidstypologie van de Zwitserse psycholoog Carl Jung. In zijn boek Psychologische typen uit 1921 werkte hij vier basistypen van de menselijke persoonlijkheid uit.
Twee bekende methoden die voortborduren op Jung zijn DISC en Discovery Insights. Hieronder zal ik deze methoden kort toelichten, zodat je ze kunt gaan gebruiken in je dagelijkse communicatie met mensen.
DISC
Eind jaren twintig ontwikkelde de Amerikaanse psycholoog Dr. William Moulton Marston het DISC model. DISC maakt het onderscheid tussen denken, voelen, introvert en extravert.
- Denkers beslissen op basis van hun ratio.
- Voelers beslissen op basis van hun emotie.
- Introverte mensen richten hun energie op hun innerlijke wereld.
- Extraverte mensen richten hun energie op de buitenwereld.
DISC bestaat uit 4 verschillende hoofdstijlen (D, I, S, en C) en is krachtig door zijn eenvoud:
- Dominant: extraverte denkers; doelgericht, direct, daadkrachtig, gedreven, prestatiegericht, neemt leiding, actief, sturend.
- Interactief: extraverte voelers; vernieuwend, enthousiast, optimistisch, prater, impulsief, flexibel, creatief.
- Stabiel: introverte voelers; stabiel, zorgend, betrokken, idealisme, vriendelijk, ondersteunend, teamplayer, harmonieus.
- Consciëntieus: introverte denkers; observator, correct, structuur, behoudend, rationeel, analytisch, afwachtend, precies.
Discovery Insights
Een andere methode die voortborduurt op Jung is Discovery Insights. Deze methode hanteert ook de vier genoemde kleuren. Echter breidt Discovery Insights het model uit met 4 extra kleuren, deze vallen precies tussen de hoofdkleuren:
- Hervormer: intro/extroverte denker; vastberaden, gedisciplineerd
- Motivator: extroverte denker/voeler; enthousiast, positivo
- Bemiddelaar: intro/extroverte voeler; helpt anderen, flexibel
- Coördinator: introverte voeler/denker; planner, organiserend
Positieve en de negatieve eigenschappen
Hieronder volgt nog een leuk overzicht van de positieve en de negatieve eigenschappen van de vier hoofdkleuren. Op een slechte dag kun je zelf of een collega heel anders uit de hoek komen.
Bij welke kleur staan de meeste eigenschappen die jij in jezelf herkent?
Word lid van de Scriptie Academie en werk ontspannen en vlot naar je diploma!
Zeg vaarwel tegen stress en aanmodderen – met de Scriptie Academie wordt jouw scriptie-tijd niet alleen haalbaar, maar zelfs leuk.
Wij bieden je alle kennis, inzichten, praktische voorbeelden en antwoorden die je nodig hebt, én een stok achter de deur om je scriptieperiode soepel door te komen.
Geen eindeloos geworstel meer. Jouw scriptie is misschien een groot project, maar met de juiste ondersteuning en slimme strategieën ga je met sprongen vooruit. Laat je helpen om van jouw scriptie een succes te maken!
👉 Klik hier voor meer info en zet die eerste stap! 👈
Voetnoot: Je bent natuurlijk niet maar 1 kleur. Je kunt op ieder moment van kleur verschieten. Maar de meeste mensen hebben één of meer voorkeurskleuren.