Videotranscript: Voorbereiden op je eindpresentatie


Hallo! Leuk dat je weer kijkt naar de live coaching sessie van Frisse Colleges in de Facebookgroep de Super Scriptie Club. Mocht je dit filmpje op YouTube kijken, dan kan je dus lid worden van deze groep. De Super Scriptie Club is een gratis groep waarin nog meer studenten zitten en waar ik wekelijks een call houd waar je je vragen kan stellen.

Voor nu heb ik het onderwerp ‘de verdediging’ voorbereid, want ik heb vanmiddag een coachgesprek gehad met een student, en dat ging over de verdediging. Welke tips en trucs ik heb voor het houden van een goede verdediging? Komende week heb ik met een andere student ook een coachgesprek over dit onderwerp. Dus ik dacht: dat leeft nu, laat ik daar ook in deze Q&A wat algemene tips over geven.

Voor iedereen zit er meestal op het einde van een scriptie een verdediging, waarin je kort een presentatie geeft van je scriptie en je onderzoek. Daarna worden door docenten, examinatoren en soms ook externe deskundigen vanuit het werkveld vragen gesteld aan de student over het onderzoek en over de resultaten.


Gebruik de managementsamenvatting

Vaak wordt er ook wel een tijdslimiet aan een presentatie gegeven, want een hele verdediging duurt een halfuur en slechts een klein deel daarvan is de presentatie. Als basis voor de presentatie kan je de managementsamenvatting gebruiken, want die heb je waarschijnlijk ook in je scriptie geschreven. Bijna alle scripties bevatten een managementsamenvatting. Pak daar de hoofdpunten uit, want dan heb je al een goede basis voor je presentatie.


Beperk het aantal slides en steekwoorden

Zorg ervoor dat je niet te veel slides hebt voor je PowerPoint presentatie om te voorkomen dat je eindeloos aan het klikken bent, en zorg er ook voor dat er niet te veel tekst op staat. Drie á vier steekwoorden of één zin per slide is voldoende, want jij bent het verhaal aan het vertellen en jij weet er alles over.

Vaak is een presentatie waarin je heel veel moet lezen alleen maar afleidend, want dan zijn de docenten alleen maar de presentatie aan het lezen. Of ze luisteren naar je verhaal en zitten dan in dubio – waar moet ik kijken? Dus zorg ervoor dat je nooit te veel tekst hebt op een slide. Dat is wel één van de grootst gemaakte fouten, en iedereen weet het, maar het is toch heel verleidelijk om er heel veel tekst op te zetten op de één of andere manier. Jij weet het verhaal, jij hebt het onderzoek gedaan, jij weet alle ins en outs, dus dat kan je prima gewoon uit je hoofd vertellen. Je mag het best een keer op een blaadje schrijven, maar doe het daarna lekker uit je hoofd, dan komt het ook het meest natuurlijk over. Anders wil je allerlei zinnen die je heel mooi geformuleerd hebt herhalen en het lukt vaak toch niet om dat letterlijk te doen.


Oefenen, oefenen, oefenen

Tot slot iets wat iedereen eigenlijk al weet, maar niet altijd doet: oefenen. Oefen je presentatie door gewoon aan je bureau te zitten en vertel ‘m hardop terwijl je door je presentatie heen klikt. Probeer het daarna voor de spiegel doen, en ga het daarna eens met je familie, huisgenoten, of iemand anders doen. Iedere keer dat je oefent krijg je weer meer vertrouwen, omdat je je elke keer realiseert dat je het verhaal door en door kent.

Bovendien kunnen mensen je ook adviezen en tips geven. Zo van: hier moet je nog eens over nadenken, of: hier en daar hakkel je wat, probeer wat meer handgebaren te gebruiken, of probeer niet te veel te wiebelen. Dat soort tips komen vaak naar voren als andere mensen aanwezig zijn tijdens het oefenen, maar vaak zie je het zelf ook in de spiegel.

Ga trouwens niet nog even snel tien minuten van tevoren oefenen, maar begin één of twee dagen voor je presentatie. Gewoon eventjes lekker oefenen!


De verdediging

En dan nu: het gedeelte waarin je vragen krijgt van de docenten, dus de verdediging van je onderzoek. Zij gaan vragen stellen over de inhoud, want zij willen verduidelijking. Vaak hebben ze het rapport gelezen, maar willen ze toch nog iets meer de diepte in gaan. Ze vragen meestal van je dat je je keuzes beter onderbouwt. In je scriptie staat bijvoorbeeld niet heel duidelijk waarom je voor bepaalde dingen wel of juist niet gekozen hebt, dus daar kunnen ze dan verder op ingaan. De docenten zullen dan misschien een situatie schetsen waarop je ‘live’ moet inspringen, of ze zullen een ander soort voorbeeld geven wat op hetzelfde onderwerp neerkomt als waar jij een onderzoek over gedaan hebt. Ze kunnen vragen wat jouw visie daarop is, waarna jij je keuze moet onderbouwen en verduidelijken.

Je kan ook vragen verwachten over waar je onderzoek rammelt. Misschien heb je hier zelf al een stukje over geschreven in de discussie, of zijn er bepaalde onderdelen waar je zelf ook al vond dat je te kort door de bocht bent gegaan. Soms trek je bepaalde conclusies waarvan je achteraf denkt dat ze toch niet helemaal kloppen, en de docenten zullen dit waarschijnlijk ook opmerken. Je bent daar niet op gezakt, maar de docenten willen wel graag van jou horen hoe het beter kan. Als je bijvoorbeeld te weinig respondenten had, hoe zou je het een volgende dan anders doen? Zou je ze een beloning geven om er makkelijker meer te werven? Dit zijn slechts enkele voorbeelden van wat er voorbij kan komen tijdens je verdediging.


Je houding

Dan wil ik nog iets zeggen over het verdedigen zelf, oftewel: je houding. Het heet een verdediging, maar het wil niet zeggen dat je koste wat kost alles moet verdedigen (dat alles wat je gedaan hebt helemaal perfect is). Een kritische blik is natuurlijk goed, ook naar je eigen werk. Dus als één van de docenten iets aankaart waarvan je zelf denkt dat het zou kunnen kloppen, dan moet je je niet krampachtig aan je eigen onderzoek blijven vasthouden. Het is ook goed om af en toe eventjes kritisch naar jezelf te zijn en te zeggen: ja, dat had in een ander onderzoek beter kunnen zijn. Wees niet bang dat je daardoor zakt: het is juist heel goed om ook kritisch naar jezelf te kunnen zijn.

Vaak zijn het gewoon suggesties en tips die de docenten geven, mocht je in een later stadium van je carrière nog eens een keer een onderzoek doen of nog eens bepaalde theorieën nodig hebben. Vooral een externe deskundige is daar ook heel erg op uit. Die zal je zeker toetsen, maar die zal je ook nog wat willen leren en bij willen brengen. Dus sta daar ook voor open en wuif dat niet weg, maar denk dan: hé, dit is een tip, misschien moet ik die gewoon meenemen en niet van de tafel vegen. Ga dus vooral niet continu in die verdedigende houding zitten.


Het werkveld in

Na je afstudeerzitting ben je een professional in je vakgebied en ga je dus het werkveld in. Daaraan wordt meestal ook aandacht besteed tijdens je verdediging. Dit is vaker het geval bij HBO dan bij WO studies, omdat WO net wat meer onderzoeksgericht is en HBO wat praktijkgerichter. Dus zeker bij HBO studies wordt daar aandacht aan besteed. Je gaat nu het werkveld in, dus wat kan jouw onderzoek bijdragen aan het werkveld? Hoe zie je dat voor je en wat is je visie op het werkveld? Dat zijn vaak leuke vragen, omdat dat natuurlijk een beetje toekomstgericht denken is. Op dat soort vragen kan je je eventueel ook voorbereiden.


Heb jij nog meer tips? Deel ze!

Dus, dat is in een notendop wat je bij je presentatie en je verdediging kan verwachten. Ik ben eigenlijk heel benieuwd: wanneer is jullie verdediging? Wanneer denk je dat je klaar bent? Mocht je nog andere tips hebben, zet ze dan vooral onder deze video, want er zijn natuurlijk meer studenten die al presentaties hebben gegeven. Heb jij nog een gouden tip die jou echt heeft geholpen bij het geven van een presentatie, deel ‘m dan vooral! Door elkaar te helpen, komen we allemaal weer een stuk verder.

Voor nu laat ik het even hierbij. Mocht je nog wel vragen hebben, zet ze dan onder deze post, in de Facebookgroep, of mail ze naar me (info@frissecolleges.nl) en wellicht maak ik daar de volgende keer een video over.

In ieder geval heel erg bedankt voor het kijken, hopelijk heeft het je geholpen. Op het Frisse Colleges YouTube kanaal staan nog meer video’s die misschien nuttig voor je zijn, en daar post ik ook deze Facebook video’s dus daar kun je ze ook altijd nog terug vinden.



Inschrijven Gratis Masterclass


De Masterclass neemt je stap voor stap mee naar de perfecte hoofdvraag, zodat je deze eenvoudig zelf kunt opstellen of bijschaven. Daarnaast is er ruimte voor het stellen van vragen over jouw eigen onderzoeksvragen.

De masterclass is kosteloos en duurt 1 uur.

Presentatie door: Afstudeercoach Mariken de Kok

Reviews
  • “Erg goed! Leuke persoonlijke tips. Mariken stond open voor vragen en bracht de informatie op een leuke manier.”
  • “Mariken is gemotiveerd in wat ze doet en brengt daarmee positiviteit.”
  • “Helder, overtuigend en verstand van zaken.”
  • “Duidelijk en boeiend om naar te luisteren.”
  • “Heel leuk en verhelderend, je probeert het zo eenvoudig en licht mogelijk te houden.”
  • “Motiverend. positief. aandacht voor de vragen, dat is fijn.”
  • “Heel fijn, rustig en overzichtelijk.”

Voorbereiden op je eindpresentatie
Voorbereiden op je eindpresentatie
Getagd op:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *